راهنمای انواع روغن موتور خودرو (11)

فهرست مطالب

این خودرو در ابتدای تولید به فرم دنا پلاس معمولی بود و از نظر فنی تفاوت زیادی میان این دو خودرو وجود نداشت. در این مقاله از مجله بیمه میخواهیم در مورد مشخصات فنی و ظاهری دنا پلاس با شما صحبت کنیم و به بررسی خانواده دنا پلاس بپردازیم. اگر به دنبال طرح فروش اقساطی فیدلیتی میگردید، ما در سایا خودرو در کنار شما هستیم. این شرکت مجددا از سال 1923 اقدام به تولید خودروهای خود نمود و از آن زمان توانست سیر صعودی خود را دنبال کند؛ اما دوباره آتش جنگ جهانی دوم و اجبار به بازگشت بی ام و به تولید موتور هواپیما برای نیروی هوایی آلمان نازی، باعث شد این کمپانی تا حدود دهه ی 70 میلادی همچنان در بحران های پس از جنگ باقی بماند. انتقال نیروی این موتور هم توسط گیربکس صورت میگیرد که هرچند میتواند کسلکننده باشد اما استهلاک و مصرف سوخت پایینی را به دنبال دارد. تیگو ۷ پرو به یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربو مجهز است که ۱۵۶ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند و نیروی خود را از طریق یک گیربکس با ۹ دنده مصنوعی انتقال میدهد. ​​​​​!


خودرو فیدلیتی انتقال نیروی موتور هم هرچند توسط گیربکس صورت میگیرد اما این گیربکس از ۹ دنده مصنوعی بهره میبرد که میتواند حس تعویض دنده را القا کند. البته کوییک اتوماتیک برای کسانی که خواهان شتاب و سرعت بالایی هستند اصلاً گزینه مناسبی نخواهد بود زیرا ترکیب پیشرانه ۱.۵ لیتری هشت سوپاپ ۸۷ اسب بخاری با گیربکس در شتابگیریها کند عمل میکند؛ بنابراین، کوییک برای کسانی که خواهان خودرویی اتوماتیک برای استفادههای معمول روزمره هستند، به لطف قیمت نسبتاً مناسب و آپشنهای زیاد میتواند گزینه خوبی باشد. آریزو ۵ سالها است در بازار کشورمان حضور دارد و به لطف آپشنهای زیاد، طراحی قابلقبول و شبکه نمایندگیهای گسترده مدیران خودرو با استقبال مناسبی مواجه شده است. جک تنها سدان چینی زیر یک میلیارد تومان در بازار کشورمان محسوب میشود و به لطف همین قیمت نسبتاً مناسب و خوشنامی برند جک در ایران بهواسطهٔ مدل تا حدودی موردتوجه خریداران قرار گرفته است.


این کراساوور چینی به لطف طراحی جذاب، آپشنهای مناسب و قوای محرکهای که تا حدودی امتحان خود را پس داده، توانسته خود را از دیگر کراساوورهای چینی بازار متمایز کند. اما از روغنهای بازیافتی برای ساخت روغنهای با کیفیت کمتر و همچنین دیگر روانسازها نیز استفاده میشود. بااینحال، مثل همهٔ خودروهای داخلی، تارا اتوماتیک هم معایبی مثل طراحی بیرونی نهچندان جالب، کیفیت ساخت پایین و ضخامت نازک پانلهای بدنه رنج میبرد. دنا پلاس ایران خودرو هم مانند تمام ماشینهای دیگر مزایا و معایبی دارد. هم از دیگر نقاط قوت این خودرو هستند. یکی دیگر از رقبای دنا پلاس در بازار ایران، رانا پلاس است. نام دیگر این مدل گیربکس منوتیک است که تعویض دنده بسیار راحتتر از نوع دستی و بهتر از مدل خودکار است. این فرایند اما میتواند بهصورت دستی توسط راننده یا بهطور خودکار انجام گیرد. لازم به ذکر است که در اینجا صرفاً به مدلهای در حال تولید میپردازیم و خودروهای اتوماتیکی که قبلاً در ایران تولید یا عرضه میشدند مشمول این لیست ماشین‌های لوکس وارداتی در ایران – آکادمی مالی مسعود نخواهد بود. ماشین فیدلیتی گروه بهمن نیز از نظر لیست امکانات یکی از کاملترین ماشینهای رده قیمتی خودش محسوب میشود و با ارائه انواع و اقسام گزینههای رفاهی و ایمنی برای راننده و سایر سرنشینان جای گله و شکایتی باقی نگذاشته است.


روغن موتور خودرو

ویژگی مثبت دیگر این خودرو نیز میتواند برخورداری از آپشنهای مناسبی مثل چهار ایربگ، تنظیم برقی صندلیهای جلو، سانروف، کروز کنترل و در نمونههای جدیدتر سنسور نور و باران باشد. کشویی در دو طرف خود شیار دارد که یک طرف آن ماهک قرار میگیرد و باعث حرکت کشویی میشود و از سمت دیگر با جعبه دنده برنجی و یاتاقان درگیر شده و دنده انتخابی را وارد مدار میکند. پلاس در ایران با یک پیشرانهٔ ۱.۴ لیتری چهار سیلندر توربو عرضه میشود که با ۱۵۵ اسب بخار قدرت و ۲۵۵ نیوتن متر گشتاور، کاملاً برای کراساووری با این اندازه کافی خواهد بود. این پیشرانه ۱۶ سوپاپ به حجم ۱.۶ لیتر میتواند قدرتی معادل ۱۱۳ اسب بخار به همراه ۱۴۴ نیوتن متر گشتاور تولید کند. زیرا صندوق عقب تارا ۶۴۰ لیتر ظرفیت دارد که در این کلاس کاملا یکهتاز است. خودروهای این کلاس بنز در بسیاری از نقاط جهان به دلیل داشتن درهای “گالوینگ” با همین نام معروف شدهاند. تارا برخلاف دنا از پلتفرم مدرنتر پژو ۳۰۱ استفاده میکند و بنابراین درمجموع خودروی بهروزتری است. بنابراین سایپا نتوانست تمامی برنامههایی که در نظر داشت را در عمل و برای تولید انبوه رهام پیادهسازی کند. البته این کراساوور چینی فعلاً بهصورت وارداتی در کشورمان عرضه میشود و بنابراین احتمالاً کیفیت و دقت مونتاژ بهتری نسبت به خودروهای مونتاژ داخل دارد. ​ ​​!